Ревюта
Група: Evergrey      Албум: Monday Morning Apocalypse      Автор: Lodborg      Март, 2006

Никога не сте чували за Evergrey? Тогава е по-добре да изпълзите от затънтеното и непристъпно място, в което сте се крили в последно време. Защото за по-малко от десет години тази шведска банда изнесе поучителна лекция на тема “Как се става легенда в пет стъпки”. И сега налице е шестата стъпка към залата на славата, носеща гръмкото заглавие “Monday Morning Apocalypse”. Очакванията са огромни, а летвата е вдигната до немислимо ниво след трайното установяване на групата на върха на метъл сцената и на Тоm Englund като основна движеща фигура в метъл средите, не само като продуцент, но и като пример за подражание. Как се повтаря успеха от брилянт като “The Inner Circle” – техния предишен албум; как се сътворява нещо ново, което да не звучи банално след него? Отговорът е прост – никак, просто кривваш встрани и правиш нещо не по-малко блестящо, но толкова различно, че да задушиш всички паралели още в зародиш. И точно това е случаят с новото превъзходно попълнение в дискографията им. “Monday Morning Apocalypse” звучи по-пауърски, по-опростено и праволинейно, но не губи и частица от директността, обаянието и силата, присъщи за бандата. За първи път от толкова много време няма промяна в състава между два албума, а разликата в представеното ни е толкова голяма. Но затегнете коланите и се дръжте наистина здраво, защото Evergrey забиват безкомпромисно и там, където ударят, остава белег. Да, истина е, че от високо се пада най-лошо, но за шведската петица това не е опция и те са се устремили с пълна сила нагоре към върха, където им е и мястото.

Албумът стартира без предупреждение с гневен ритъм и семпъл китарен риф в заглавното парче “Monday Morning Apocalypse”. Цялостното инструментално присъствие е почти монотонно и еднообразно, но това, което ни повежда към истинска мелодичност, е гласът на Тоm Englund - той ни подхваща и ни запремята в един шеметен бързей от чувства. Всъщност цялото парче се гради на вокалната линия, а китарния фон придава обем на общото заканително и ядно усещане. “Unspeakable” започва бавно и лирично и продължава със съвсем естествена динамика. Редуват се по-леки с по-стремителни пасажи, а Тоm ни представя своя завиден гласов обхват, който се простира предимно в низините на дълбоките и басови вокали. Следва игривото и приятно наивно “Lost”, което истински ни въвежда в един албум на прогресив икони. Пред нас преминават почти акустични куплети, безгрижния припев и малко по-тежки интерлюдии, всичко това примесено с добре премерено количество клавири и оптимизъм. “Obedience” напомня леко на откриващото парче, но към малко по-агресивното усещане е добавена многопластовост и по-накъсан, ритмичен градеж. Това е може би и причината песента да звучи по-близо до добре утвърдената визия за Evergrey. Следва адреналиновото “The Curtain Fall”, което профучава стремително покрай нас в истински високоскоростен пауър. За разлика от него “In Remembrance” е с по-дълбоки внушения, затрогващо и лирично. Парчето отговаря добре на името си и се доближава и текстово, и музикално до изповед – лична, искрена и сантиментална. Ненужно е да споменавам достойнствата на продукцията, но точно те не могат да се премълчат тук. Tom е истински майстор и знае идеално как да смеси всичко, така че да звучи дяволски въздействащо. Бавно и спокойно албумът прелива в “At Loss For Words” – една от най-силните песни в него. Вокалите звучат малко по-дрезгаво, което както обикновенно придава чувственост на цялото изпълнение, а ефирното соло е достойно попълнение към великолепието на цялата композиция. След кратката интерлюдия на пиано ни посрещат няколко бавни и дълбоки баси, напомнящи за биещо сърце, които откриват моя фаворит за цялата тава – “Still in the Water”. Парчето е като цяло енергично и подвижно, със сложни рифове, но истинска красота му придава припевът, със своя скръбен и потискащ хор. В песента участва и съпругата на Tom - Carina, чието присъствие този път е повече от символично. Ако се изключи малко по-разчупения ритъм на “The Dark I Walk You Through”, парчето е съвсем традиционно и преминава неусетно с клавирна увертюра към “I Should”, което за разлика от повечето песни в албума гради разнообразието си на предимно инструментална основа. Встъпителният риф е разчупен и непредвидим, атмосферата се засилва от ненатрапващи се клавирни включвания и тук-таме футуристични ефекти, а кулминацията е прекрасното соло. Завършекът на албума е баладата “Closure” - скромна комбинация от пиано и глас, логичният край на една преобладаващо тежка и здрава тава.

“Monday Morning Apocalypse” инкорпорира всички аспекти, присъщи за музиката на Еvergrey, но този път не комбинирайки ги всички наведнъж, ами съсредоточавайки се на дадени елементи в отделни песни. Верният фен ще открие пълната гама от емоции, разнообразие и дори инструментална фантазия, стига да прояви по-отворено възприятие и да не изостави албума още преди напълно да е вникнал в него. Стратегията е повече от очевидна – кратки и целенасочени песни, които не оставят много място за развихряне на прогресив трикове, но пък удрят безпощадно и ефектно. Китарната феерия от хармонични дуели липсва напълно, заменена от ниски рифови изпълнения и по-кратки, стандартни сола. И всичко това би звучало като критика, стига да не беше изпипано с присъщия за Evergrey професионализъм и усет. Всъщност, албумът е повече от успешен и се препоръчва горещо на всеки, който е готов да се наслади на едно от най-добрите творения за тази година.

Ревюта за 2024 година
Ревюта за 2023 година
Ревюта за 2022 година
Ревюта за 2021 година
Ревюта за 2020 година
Ревюта за 2019 година
Ревюта за 2018 година
Ревюта за 2017 година
Ревюта за 2016 година
Ревюта за 2015 година
Ревюта за 2014 година
Ревюта за 2013 година
Ревюта за 2012 година
Ревюта за 2011 година
Ревюта за 2010 година
Ревюта за 2009 година
Ревюта за 2008 година
Ревюта за 2007 година
Ревюта за 2006 година
Ревюта за 2005 година
Ревюта за 2004 година
Ревюта за 2003 година
« Обратно
Коментари   Коментирай!

www.metal-world.info © 2003 - 2024
Изработка на уеб сайт