Ревюта
Група: Beyond Twilight      Албум: For The Love Of Art And The Making      Автор: Lodborg      Април, 2006

С екстравагантен и на моменти налудничав финес датчаните от Beyond Twilight ни поднасят своя трети дългосвирещ опит – “For The Love Of Art And The Making”. Ключовата дума отново е прогресив, накъдето и да погледнеш. И то не от онзи топъл и позитивен прогресив на Dream Theater или Abydos, а по-скоро от онзи мрачния и жлъчен, който се родее с Evergrey и ранните Adagio. С други думи, групата продължава поетата още от предния албум (“Section X”) линия, макар и с променен състав. Традицията всеки албум да е с нов вокал е спазена и Beyond Twilight ни представят Bjorn Jansson, който със своя звънък, ясен и топъл глас приятно напомня на Kelly Sundown Carpenter за радост на верните фенове.

И отново традиционно за Beyond Twilight албумът е концептуален, но този път извън всякакви граници. В структурно отношение тавата наподобява гигантски пъзел, на какъвто е оприличена и от самата група. Той е съставен от едно единствено парче, разделено на 43 секции, които могат да се слушат във реда, в който са представени в тавата, но могат и да бъдат подредени произволно, като по този начин променят коренно историята. Която, учудващо, липсва... Този път Finn Zierler е решил не само да не предостави завършена история, но и умишлено е изпуснато обяснението за значението на отделните части. Единствено музика е текстове ни водят към разгадаването на сюжета. Дори и те - на места лаконични, на места напълно объркващи - оставят предостатъчно място за развихряне на собственото ни въображение. Но като цяло насоката е очевидна – обстоен преглед на творческия процес, както и на всички емоции, пораждащи и съпътстващи създаването на изкуство. Подобен подход с произволна последователност на песните предприеха тази година и Dream Quest в лицето на далеч по-несполучливия “Centralia”. Предчувствам, че ни очакват и още много такива албуми в бъдеще (за щастие или не)... Дори в музикално отношение Finn Zierler ни демонстрира своя неизчерпаем набор от идеи. Той отхвърля с лекота превърналите се напоследък в стандарт математически изчисления като метод за изграждане на музика. Забравете математиката и всичко, което е логично по своята същност, и се потопете в най-дълбоките дебри на човешката емоционалност, тази, която оставя цялата логика на заден план. Макар преобладаващото чувство да е мрачно и потискащо, емоционалният заряд варира от най-чиста злоба до почти детинска закачливост и палавост, превръщайки албума в изтънчена дисекция на човешката психика и душевност. Обективна преценка за палитрата от чувства може да се придобие единствено при прослушване на творбата от начало до край (доколкото тези две думи не са загубили смисъла си тук), а и взети поотделно, композициите не се отличават нито със завършеност, нито с някаква по-ясна идея. Изобщо, албумът преминава като хала през общоприетата визия за музика. Шеметно се редуват мелодии, ритми, чувства (повечето секции варират около 40 секунди), обединени в едно цяло с потресаващо майсторство. Първите няколко секции са пример за истински величествен метъл – такъв, какъвто сме свикнали да чуваме от шедьоврите на симфоничната агресия. Безупречното “In The Eyes Of My Soul” респектира с магнитута си – разтърсващ, класически. Следват няколко истински прогресив удара, които бавно преливат в безформеното и все пак красиво “I Moved”. Забързваме към няколко бавни и приятни композиции, рязко сблъскващи се с трашърското “Dark Wild Rage”. Само след секунди ни залива чиста и неподправена красота, неподдаваща се на стилово определяне (“I Know Why The Caged Bird Sings” или “ItEomS - First Movement Modulated With Irony”), само за да ни подготви за грандиозния финал.

Макар и на пръв поглед творбата да изглежда хаотична, тя се подчинява на свой собствен, вътрешен ред – един организиран хаос, впримчен в собственото си непокорство. Като полудели се редуват метъл, джаз, техно, класика и дори стилове, за които още няма измислени имена. Една от композициите (“Past The Magic Part II - Rhythmic Laughter”) е изградена от мелодичен смях, за друга (“The Black Box Of Reverse”) е използвана основна мелодия от по-рано, която е изсвирена на обратно. Албумът не блести с особено сложни и забързани китарно-клавирни сола, но е подчертано техничен и музикантски. Качеството на запис и миксирането не се подлагат на критика, защото са близо до съвършенството. Отговорен за това е отново мастърмайндът Finn Zierler, в чието студио и от когото е записан и миксиран албумът, и който по зашеметяващ начин е успял да постави акцентите така, че да засили ефекта максимално. И може би е логично сблъскването на албума с първоначалното ми отрицание. Сложността му надали би позволила приемането му от едно слушане, а пълното вникване е напълно изключено - съмнявам се дори Finn Zierler да е наясно какво е създал. Един истински пир за всеки прогресив фен. И ако все още не сте убеден в глобалната му значимост за музиката като цяло, то поне едно е сигурно – “For The Love Of Art And The Making” е доста сериозна заявка за титлата “албум на годината”.

Ревюта за 2024 година
Ревюта за 2023 година
Ревюта за 2022 година
Ревюта за 2021 година
Ревюта за 2020 година
Ревюта за 2019 година
Ревюта за 2018 година
Ревюта за 2017 година
Ревюта за 2016 година
Ревюта за 2015 година
Ревюта за 2014 година
Ревюта за 2013 година
Ревюта за 2012 година
Ревюта за 2011 година
Ревюта за 2010 година
Ревюта за 2009 година
Ревюта за 2008 година
Ревюта за 2007 година
Ревюта за 2006 година
Ревюта за 2005 година
Ревюта за 2004 година
Ревюта за 2003 година
« Обратно
Коментари   Коментирай!

www.metal-world.info © 2003 - 2024
Изработка на уеб сайт