Ревюта
Група: Nile      Албум: Ithyphallic      Автор: Lodborg      Декември, 2007

 

Своенравно и наперено изглежда заглавието на петия албум на щатските детаджии, но е поставено съвсем на място - много им порасна работата още след “Black Seeds of Vengeance”. Едва ли бих могъл да посоча група, която да вършее по-убедително през новото хилядолетие. Договорът с водещия екстремен лейбъл Nuclear Blast определено дава допълнителни основания за подобно бравадо, особено след като Nile успяха да си пробият с кръв, пот и още кръв пътя към върховете на дет метъла. “Ithyphallic” има незавидната задача да последва култов запис като “Annihilation of the Wicked” – една от емблемите на съвременния техничен дет и, признавам си, един от най-любимите ми албуми изобщо. Убедително и гордо стои новото творение на Nile до своя бележит предшественик - сякаш тази група никога няма да се умори да ни предлага оригинална и мачкаща музика, без значение колко високо са си поставили летвата. Повече от очевидно Nile се състезават сами със себе си и точно този горд индивидуализъм е парадигмата на новия албум. “Ithyphallic” е различен и се старае да ни го натяква с всяка минута. Египетските етно-мотиви са потайно свити в самата структура на песните, като този път не само основната мелодия се базира на характерната за Изтока гама, но и самите рифове и акорди почиват върху нея. Nile очевидно акцентират върху по-конвенционално изграден от обикновено стил, тъй като в “Ithyphallic” тенденциозно се отбягват фолклорните инструменти и перкусии, обуславящи в предишните албуми типичната египетска атмосфера. Постройката на песните прави най-силно впечатление със своя масивен рифов арсенал - учудващо плътен и многогласен, до пълната илюзия, че тук се вихрят трима или четирима китаристи. Всъщност основната вина за това има Karl Sanders с решението си да използва единадесетструнен фретлес (!!!) инструмент, което освен че обогатява звученето на групата, прави възможен един чисто технически по-гъвкав изказ. Продукцията е остра, режеща и акцентираща точно върху този китарен монопол, откроявайки всеки един глас, без което впечатлението не би било същото.

Искате експресивност в бруталния дет? Повече от това просто няма накъде. Nile рисуват картини от един суров свят; безмилостно бичуват сетивата ни с емоции от една загубена цивилизация. Жегата се понася към нас още от тържественото интро на “What Can Be Safely Written”. Това парче представлява много повече от просто един увод в тавата, то сякаш е обобщение на първите няколко глави от предстоящия роман. Редуват се бясни с провлачени пасажи, като тук виждаме съкратено композиционното богатство на целия албум. “As He Creates, So He Destroys” е праволинейна дет касапница, от всепомитащото встъпление до натрапващия се припев. Накратко, в стандартен тех-дет албум това е отправната точка за унищожение, с малката разлика, че на тези песни в албумите на Nile хвърчат карантии. Следва още по-силното заглавно парче, от което символиката зад наименованието на албума се избистря. Тук фалосът е въздиган в култ, но не като символ на съзидателната сила, а като ултимативен израз на превъзходство и мощ. В този смисъл и закриващият пасаж с все по-забавящото се темпо придобива почти екзалтиран и възвеличаващ характер. “Papyrus Containing The Spell...” е ни повече, ни по-малко от най-унищожителното и безапелационно дет парче в последните поне десет години. Логичен е изборът му като първи сингъл, всичко друго просто би изглеждало несериозно в сравнение с него. Бавно и процесийно се носи “Eat of the Dead”, докато осемнадесет струни в ръцете на двама китаристи изтъкават разтеглена мрежа от необуздана острота. И все пак наследството на “Annihilation of the Wicked” може да се проследи в двете кулминативни композиции – “Laying Fire Upon Apep” и “The Essential Salts”. Бързи, кратки и целенасочени, без излишни украшения, превземки, забавяне. Тук може би трябва да се отдаде заслуженото на един от най-добрите екстремни барабанисти - George Kollias, който млати по кожите с равни пропорции озлобление, прецизност и бързина. Ръцете на George отдавна са сертифицирани като оръжие за масово поразяване, но истинският майстор си проличава най-вече в разчупения стил на свирене и усета за разнообразие. Всички знаем колко важна роля играе барабанистът във всяка една дет метъл банда, а в Nile George си е точно на мястото – в правилното обкръжение от еднакво обиграни и талантливи музиканти. Закриващото “Even the Gods Must Die” е поредната десетминутна епика – прекрасен и музикантски завършек на една сложна и изпипана творба.

Сравненията са излишни, когато става дума за албуми на Nile. Няма да си правя труда да обобщавам дали това е най-значимото творение на американското трио до този момент, просто защото няма смисъл. Пък и повече от вероятно ще ми се наложи да размишлявам върху абсолютно същото още със следващото студийно издание на групата. Едно обаче е сигурно - “Ithyphallic” е мощен, беснеещ и потентен подобно на стадо бикове в размножителния период и единственото, което е застанало между вас и клиничната смърт, е бутонът “Play”. Най-добрият дет метъл албум за 2007-ма, ако не и най-добрият албум за годината изобщо.

Ревюта за 2024 година
Ревюта за 2023 година
Ревюта за 2022 година
Ревюта за 2021 година
Ревюта за 2020 година
Ревюта за 2019 година
Ревюта за 2018 година
Ревюта за 2017 година
Ревюта за 2016 година
Ревюта за 2015 година
Ревюта за 2014 година
Ревюта за 2013 година
Ревюта за 2012 година
Ревюта за 2011 година
Ревюта за 2010 година
Ревюта за 2009 година
Ревюта за 2008 година
Ревюта за 2007 година
Ревюта за 2006 година
Ревюта за 2005 година
Ревюта за 2004 година
Ревюта за 2003 година
« Обратно
Коментари   Коментирай!

www.metal-world.info © 2003 - 2024
Изработка на уеб сайт