Естествено, логично е първата част на това да се казва: “Как да ловим маймуни с трици, част 1...Как да запишем нещо?”
Тук обаче има по-големи експерти от мен в тази област, при което, ако имат желание да се изкажат, нека го сторят...
Всичко тук е написано с уговорката, че не визирам конкретна група, не споменавам имена и искам да го приемете като нещо, което би могло да се обсъди и премисли отново...И най-главната уговорка, говорим за хипотетични хора, но с български доходи...
Как да ловим маймуни с трици, част 2...Как да издадем нещо?
“След успешните записи в студио, групата остава с мастер в ръката и най.често, без никаква идея какво да стори с записаните песни. Много често, един такъв студиен запис остава красив спомен, предсказал край за групата. Естествено, понякога желанието да споделиш това, което си сътворил в студиото, преобладава и групата решава да търси решение как да стане това...
Търсенето води до едно от тези три основни неща:
-до нищо – 90% от случаите собствената инертност и мързел водят до загуба на желанието за всичко
-до решението да се намери продуцент/издател, който да се занимае с групата
-до решението сами да издадат продукта си
В последните два случая е необходимо е да се издаде нещо.
Вероятните формати могат да бъдат:
-касета - вероятно най-лесен и най-трудно продаваем. Касетата е почти мъртва в БГ или ако не е , то касети трудно се продават. Много често и да се подаряват не е решение, тъй като много хора вече не пазят касетните си уредби.
-плоча- трудна за направа и много трудна за продан. За сметка на това красив спомен. Естествено, в чужбина плочите все още са продаваеми, но не и ако на тях има една или две абсолютно неизвестни групи от БГ.
- матричен диск –доброто разрешение на нещата, но и между най-скъпите. Изисква сериозна инвестиция, която трябва и да се възвърне.
- арка – Вероятно най-добрият вариант за една млада група. Компромис между цена, качество и евентуален пазар. Бъдете обаче сигурни, че масово тиражираните арки често крият неприятни изненади. Както и бъдете сигурни, че извън БГ, тези арки са на практика МНОГО ТРУДНО продаваеми.
-DVD – абсурд, кой би издал двд ? И все пак, трудно е /все още/ за мастериране в домашни условия, скъпо за фабрично и доста рисковано /в тази битка на форматите, която все още тече/ за домашно тиражиране. Като цяло е скъпо и безмислено главоболие.
-сайт с мр3 - една евтина алтернатива и доста куцаща като замисъл. Идеята, че хората ще оценят това, че им давате безплатно да си точат вашите песни е прекрасна. Но не мисля, че така ще можете да достигнете до много хора. А може и да бъркам?
Във всеки случай, лично аз съм песимистичен към този начин. Прекалено пасивен ми се струва, не е реално предизвикателство. Както и рекламирането на сайта между хилядите подобни е подвиг с невъобразима трудност. Което го и обезмисля, ако трябва да бъда честен.
След като всички се намислят, най-вероятно групата ще се спре на най-евтиния и изгоден вариант, тъй като всичко ще се самофинансира. Това най.често е “арката”...
Няколко важни моменти:
-изготвянето на добър мастер
- обложка с хващащ окото дизайн. На няколко пъти вече попадам на демо дискове, които ми се дават с черно бели обложки, изкарани на калпав ксерокс от цветни майки. Групата си прави 4-5 цветни дискове, от които на гадни квартални ксерокси се изкарват мърляви копия. Грозна история. Необходимо е да се разбере, че хубавата обложка си е просто нещото, което хваща окото. Най-доброто/евтино решение е обложка, печатана в професионална печатница. Цветният ксерокс е добър като качество, но скъп. Имайте в предвид, че много често печатниците биха ви предложили и безплатно или срещу ниска сума и да ви отпечатат хиляди малки рекламки, които да разпостранявате сред феновете. Просто ще можете да използвате празните места по листовете от другите поръчки, които така и така отиват на боклука. Ориентировъчна цена – 500 стандартни черно/бели обложки са около 100 лева /естествено, може и по-евтино, ако изберете евтина хартия/
-самият диск - вече е повече от задължително да има щампа върху кръгчето и тя да е добре направена. Лошо направените щампи или липсата на щампа въобще водят до по-малък интерес към диска и евентуално, по-ниска продаваемост.
Винаги можете да печатате дисковете на малки части. Примерно, 200 диска с щампа могат да ви струват от 70 лева /записвате на компютъра у дома и правите черно – бяло сито/ до 230-240 - 300 лева / с добре направено цветно сито/.
И , ето, вие вече имате 200 готови диска, още триста обложки за втори тираж, няколко хиляди реклами и най-вероятно това ви е излязло около 350 лева общо, така че, цената на един диск /себестойност/ е под 2 лева, което е добро постижение.
Естествено, визирам добра обложка, подложка и хубав цветен принт.”
Как да ловим маймуни с трици, част 3... Как да рекламираме нещо?
В тоталната криза на БГ музикален пазар вероятно рекламата на даден продукт е по-трудна и от самото изкарване на продукта.
При готов тираж от двеста бройки, рекламата е необходима, за да не се превръща компакт диска или касетата в скъп спомен за поколенията, предаван от ръка на ръка, в кашончета. Та, как да бъдем “чути” – България 2005!?
-Интернет? Това е добра среда за реклама. Евтина, но за съжаление и прекалено динамична. Можем да пратим бройки за ревю на най-известните музикални портали или уеб-магазини. Не бих препоръчал даването на линк към някое фтп с албума в мр3 вариант...Според мен е неудачно, защото не винаги можете да разчитате на разположението на журналистите.
И на желанието им да теглят песни от нета.
Къде точно да пратим бройки/информация? Една търсачка и 20 минути време могат да ви открият поне 200 адреса, на които да пратите изданието. Естествено, вродените ви естетически търсения ще изчистят поне половината, вероятно още 50% няма да са ъпдейтвани от месец и повече, което е сигурен знак, че проекта е пред провал. Най-добре е да пишете на останалите и да уточните подробностите по ревюто и подобни. И чак след това да пратите изданието.
Форумите са също добра среда за популяризация на вашето демо. Регистрирате се, поствате информацията, която вие смятате за полезна. Понякога е добре предварително да поискате разрешението/мнението на модератора, за да си спестите пререканията с някой интернет “онбашия”.
Размяна на линкове и банери...защо не!!?
Естествено, няма да е лошо и да има сайт, който може да наречете ваш. С подробна информация, видим отвсякъде.
-Печатни издания? Скъпи като направа, но по-малко динамични от интернет изданията, което дава възможност за по-добро представяне на моменти. Тук изборът на места, където можете да пратите вашето демо е още по-малък, но където и да пратите, няма да сгрешите.
- Рекламки? Да, вероятно няколко хиляди рекламки, оставени по музикалните магазини из страната или заведения няма да навредят на никого....
-Концерти? Защо не, винаги можете да свирите някъде, което е страхотна реклама...Естествено, ако се обърнете към правилните организатори...
-Медийно поведение....за бога, ако нямате какво да кажете, никога не го афиширайте. Мое лично наблюдение, че често добри музиканти не могат да бъдат добри в даването на интервю или представяне на самата група. Постарайте се да бъдете истински и вие, другото е безмислено...
Интересно ми е и вашето мнение по темата. Нещо да промените или добавите?