Мерси, хъхъ
не за реверанса, ами за смисления пост, че бях взела да се самоподозирам в мазохизъм, задето участвам тук...Но не всичко е загубено, дет' се вика.
Значи, съгласявам се с това, че блекът е по-"артистичен", по-естетски заради самия естетизъм...като, поне напоследък, у него ми се губи точно идеята, която ми се чини задължитeлна за дета. Мнението ми е може би обратно на твоето, поне отчасти: смятам, че при дета идеята е водеща, че не се прави музика заради музиката, изкуство заради изкуството. Някак си суровостта и безкомпромисността са преди формата, етическото преди естетическото, "кой съм" преди "как изглеждам". Същинският дет за мен започва като агония, първичност, която само музиката има мощта да изрази. Блекът е по-опосредстван: започвайки като идея, търси музикално-визуалното й въплъщение.
Авангард със сигурност е качествено новото.
Още преди време се бях размислила дали би имало друга прогресив/авангардна група освен "Дет", и пуснах тема в друг форум...
Оттам ще пейстна изказване (на по-умен от мен човек), изясняващо най-напред защо "Дет" са авангардна група.
"Всяка европейска музика (ще рече, всяка музика, която не е рокендрол/блус) има неограничен таван за прогресиране. Не съществува такова нещо като застой на жанра. Има само застой на групите. Има и чиста историческа случайност. Примерно групата Х да открие ефективна амалгама от "прогресив" и "дет" (или "пънк" и "дет", или "блек" и "дет" и т.н., няма логика в съешаването), след което съответен брой групи да тръгнат да подражават на групата Х. Типичен пример е блек метълът, който се отдалечи от венъмските си корени, когато се срещна със скандинавската естрада.
Друг е въпросът какво ще разбираме под "дет метъл". Щото примерно при Opeth имаме грухтящи вокали, но извън тях не виждам нищо детаджийско в музиката им. Един безкраен експеримент, в който грухтящите вокали са просто елемент, скица. Същото важи и за Cynic и Atheist, разбира се. Може би най-удачно е да теглим линията по този начин:
- метъл, който се прави с мисъл: прогресив;
- метъл, който се прави с чиста, непримесена енергия: екстремизъм (трю )
Death са гранично явление. По две причини - историческа и чисто субективна (личността на Шълдинър). Чъки е едновременно умен и брутален. Умее да те докосне, но и да те нахъса. Не познавам друг творец, който да е еднакво тачен от прогресари и екстремисти. Колкото до историческата причина, то Death се ориентират в екстремните ширини по време, когато екстремизмът е един първичен бульон без почти никакво самосъзнание. Няма ясно установени граници за "дет" и "всичко останало" до средата на 80-те. Никак не е случайно, че първите албуми на Slayer и Kreator биват погрешно (от днешна гледна точка) слагани в дет-метъл традицията. Death пишат върху бял лист историята на дет-метъла и следователно могат да си позволят да бъдат себе си без това да променя принадлежността й към жанра "дет-метъл". Просто такъв не съществува в строги граници. И още нещо, като следствие от горните две. Чъки е имал късмета да срещне техничаря Масвидал твърде късно. Ако Масвидал беше титулярният китарист на Death, сега щяхме да говорим за Meshuggah като реинкарнация на Death."
Ако използвам тази парадигма, бих употребила "авангард" като нещо различно от "прогресив": ако прогресивът е метълът с мисъл, от авангардът е именно онова уникално, качествено ново, което притежава и мисълта, И чистата, екстремна енергия да дръпне целия жанр напред (или в случая с "Дет" да създаде жанр).
Прогресив блек би бил Иишан, примерно. Авангарден блек - Инслейвд, заради онзи раздиращ хъс на Грутле
плюс отвлечената рационалност на Ивар.
Авангард се ражда от някаква полунепонятна искра, караща те да негодуваш и да не си намираш място, без да знаеш точно към какво се стремиш. Авангардът е мястото на демона и гениалността - която, разбира се, стъпва на солидни натрупвания.
Когато бях пуснала блог в спейс, май използвах "авангард" доста по-широко и отвлечено...ако въобще използвах тази дума.
Ще си позволя да преведа себе си от английски (ха-ха-ха), макар да не съм убедена, че съм казала нещо смислено...сещам се, че имах силно чувство, обаче:
"Накъде след Чък?
Струва ми се, че начело на екстремния метъл днес стои единствено пост- и модерният блек, чиито качества са отвлеченост и потъване в чист естетизъм, или пък апокалиптичен поглед и израз на т.нар. "чисто зло". Къде е конструктивната страна на такава позиция, надига се у мен хуманитарно-оптимистичният мизантроп. Очевидно, никъде - мистерията на злото е ясно отчленена деструкция. Идва наред въпросът: нима деструктивният инстинкт се е превърнал в единственото ни средство за жизнен себеизраз, в единствения осезаем начин да Живеем? За мен отвлечената рефлексия не е вариант - не е достатъчно да знаем за човешкото, подобно знание е слабо и импотентно. Нещо повече, знанието се ражда от пулсираща страст и страдание - а нима агонията не е това, в което се съдържа самата естетика на екстремния метъл (иначе би станал повече "прогресив", отколкото "метъл"). Импулсът за метъл е това, което не можем да прикрием или удържим.
Философията на блек-метъла е да бъдем свободни. И после? Как да живеем преди "желания край"? Какво се случва с човека точно тук, точно сега; как да започнем да живеем, преди да умрем - съзнателно, умно и отговорно - като Чък?
Какво е дет-метълът? За мен лично - смелостта да живееш безкомпромисно и неконвенционално, мислейки и крещейки за трагичната красота (или грозота) на това да си човек; и - преди всичко - приоритизирайки моралните въпроси пред естетическите, тъй като естетическата форма сама за себе си е форма на бягство. Дет-метълът е грубата чувствителност и всепомитащ израз на болката от човешкото...не, от Моето, тук-и-сега, състояние.
Къде е сега интелигентният дет? Групата "Дет" бе жизнено синкретична, въплъщаваща естествено и органично в музикално тяло сложността на човешкото състояние. Лично на мен ми се струва, че днешните групи търсят самоцелно сложността на формата, без да влагат съответстващата й интензивност на идеята. Дали авангардният дет започна и свърши с Чък?"
Приеми това като съвсем субективно, усповно и крайно некомпетентно мнение...убедена съм, че има групи, можещи да се назоват днес авангард на дета. Възможно ли е действително една група да е била толкова ярко явление, че всички останали да са на светлинни години от нея? Не ми се вярва сред съвременните дет-музиканти да няма ярки идеи и индивидуалности.
Ще се запозная с примера, който ми даваш - и, разбира се, ще се радвам на други. Та да разнищим тоз въпрос.
Към порнаджията - да, проблемът е точно за формата и съдържанието. А тезата ми - че в дета съдържанието е задължително предхождащо и направляващо формата...а ако съдържанието е качествено еквивалентно на формата, тогава става чудесно.
В блека, от друга страна, може да се тръгне от формата, да се "обере" някакво съдържание, но пак в служба на формата. Блекът не е призван да спасява човечеството.