Помощ - Търсене - Потребители - Събития
Пълна версия: Образованието
.::Metal World::. Форуми > Всичко, несвързано с метъла > Общ форум
Страници: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Svetyl
Шибана е и тръгват да я оправят по грешен път.
Crafter
Защо смяташ така?
Svetyl
Защото да обвиняваш главно учениците, е грешно. Учителите реално имат по 20-ина минути да преподават урок. Да, вярно, някои могат, но на повечето не им стига времето. Направи си една проста сметка от 32 часа по почти всяка хуманитарна дисциплина, колко отиват за изпитване на ученици, след като всеки трябва да има по 3 оценки. Аз го смятам примерно 7 часа, колко отиват за упражнения, където не трябва да се поставят оценки, някъде около 3 часа. Остават едни 22 часа при положение, че уроците са над 20 във всеки учебник. Правя уточнение, че говоря за нормалните непрофилирани училища. Стоварваме цялата отговорност върху учениците, а не виждаме, че се влиза педагогически или хуманитарни специалности във ВУЗовете само ако човека не е успял друго. Тоест, че няма хора, които да заместят старата генерация. Или ако има, те са нищожен процент. Няма абсолютно никаква връзка между ВУЗ и СОУ. Министерството само изисква, но не предлага нищо насреща...
Death-Merry
Не може да бъдат сложени всички личности под общ знаменател, както се прави в България. На мен са ми безкрайно интересни химията и биологията, но математиката ми е сериозен проблем. Хората които си разбират материала по математика обикновенно бързо си свършват работата и започва едно шумене и говорене, от там процеса на работа за хората като мен които грам не схващат от математика, спира и аз едвали не се чуствам виновна, че хората на които им се отдава математиката седят на едно ниво заради мен. В америка формата им на образование се води за най-добра, тъй като всеки учи според възможностите си, но там имат излишък на човешки материал и не е от голямо значение дали 30 деца от един клас ще станат професори или миньори. Ако някой може да измисли някакво средно положение което да е идеално за българското училище ще е чудесно, но едвали ще получи развитие идеята му.
t80
скандал
nikoi
Някакъв преподавател вземал по 600 лева, за да продава изпита - да, така е, нищо чудно, но вероятно и не точно, защото, ако изпитът е минал безпроблемно, то тогава цялата образователна система толерира това, а тоя смешник(който явно е преподавател по житейски драми, включващи, както при литературните, комичното и трагичното в себе си), който е пращал съобщенията, е просто лице, удобно за нарочване при евентуален неуспех на "държавния, образователен" план; а именно план, който цели да се държи народа в неведение за нещата, а какъв по-добър и ефективен начина има за това от умишлено затъпяване на интелигентността на нацията?!
Колкото по-прост е един човек, толкова по-добре се властва над него! А простотията е заразно явление, като капак на всичко...
telia
Също така и дали този е бил в комисията. Държавният образователен план не е план за образованието на учениците, обаче. Друг е и въпроса колко от учениците, които са се явили на матурата, са посещавали лично въпросния с цел преподаване на материала за тази матура. В крайна сметка родителите говорят, хубаво, но сигналите следва да са насочени към министерсвтото директно, а явно такива няма. Това също не е случайно. Всяка бюрокрация разчита на подпомогнатия от самата нея да затъпее народ.
Mor Galad
Като си говорим с такъв възмутен патос за образованието ТАМ, учениците ТАМ и учителите ТАМ, не е лошо и да погледнем в себе си. Колко често сядаме да прочетем нещо? Имам един приятел програмист, който ми каза следната остроумна реплика, когато го запитах дали чете книги - "3 месеца четене спестяват 20 минути пред компютъра". Това май се е преврънало в мото за повечето от нас. Поне аз четях изключително много като дете, а сега ми се случва предимно, когато ми изключат нета или дойде време за изпити. Не се опитвам да морализаторствам. Просто очевидно такова е естественото развитие на нещата. Ако някой иска да промени образованието да сяда и да чете, вместо да се рови из нета колко са зле нещата. Имаше един психолог, мисля че беше, който говореше за зоната на влияние. Никой от нас не може да промени целия свят, но можем да повлияем върху нашето малко парче от него.
nikoi
Не съм запознат с тази "зона на влияние", но, въпреки, че много ми допадна поста ти, а може би именно поради това, ще кажа, че общественият човек има много по-голямо влияние върху обществото, отколкото единицата, защото обществото се гради върху основата на стадното мислене, което значи, че тази единица, за да влияе на обществото, трябва да спре да бъде само единица и да лидерства; а трябва да кажем, че щом има общество значи има една огромна маса от хора, които не са осъзнати единици, които се нуждаят от лидер - от обществения човек; и поради това не мога да приема, че всички могат да оправят обществото поединично - защото при такова развитие на нещата, общество просто няма да има!
skrotuma
Абе, според вас има ли смисъл от висшето образование? Напоследък ми прави впечатление, че това е нещо, на което работодателите изобщо не държат.
conguestadors
^Има смисъл. В повечето големи фирми задължително ти искат диплома, а това до колко си кадърен е друг въпрос. Аз самия нямам висше образование и това ми е пречело преди.
Kasiel
Цитат(LordZombie @ May 30 2010, 12:24 AM) *

WTF ?! biggrin.gif

Не че няма изключително много подобни изцепки,де.. Моя позната имаше забележка,гласяща " Пее в час. " (...по музика).
t80
трагедия
PowerKnight
Ми аз съм на 22 и безспорно в тинейжърските си години съм правил простотии ама сестра ми която е на 16 направо ми взема акъла. Не искам да обиждам по-младите тук ама мисля че младите поколения стават по-зле и по-зле. unsure.gif
pa®tci
Цитат
"На българското образование му липсва кураж за истински реформи", коментира "Сега".

"От 10 години изследванията PISA показват провала на образователната ни система, но просветните министри се правят, че не го забелязват. Данните сякаш не съществуват, а завъртяно в поредната цялостна реформа и безкрайни пренаписвания на проектозакони, образованието пропуска випуск след випуск.
Международни проучвания от рода на PISA изобличават лъжа, която никой не иска да си признае. Тази лъжа води до прекрасен среден успех на абитуриентите, добри резултати на матурите и рекорден достъп до висше образование - по последни данни в университет постъпват близо 80% от учениците, добрали се до 12-и клас. Тази лъжа спестява милиони левове на държавния бюджет и огромни усилия за образоването на децата от малцинствата, а както показват международните данни - и на тези от мнозинството."
Svetyl
Май само образователните министерства (се правят, че) не виждат това.
OrangeGirl
Така е по-лесно.
Образованието ни е бутафория на образование. То не дава повече, отколкото взима. Взима от способността да разсъждаваш самостоятелно и творчески, обаче пък видиш ли, развива ти стадния импулс и те възпитава да правиш това, което ти казват. Възпитава те да бъдеш тъп чиновник. А ако не се справяш много, много - да бъдеш тъп работник.
Всъщност не става въпрос само за качеството на образованието, което безспорно е лошо, а за това, че то не добавя нещо към потенциала, който имаме, а граби от него.
А за статуквото в образователната ни система не са виновни само сменящите се правителства, а и самите ние. Като няма добро образование някой тръгнал ли е да се самообразова, развива, въобще да чете нещо от желание да научи нещо просто заради знанието, а не заради икономическата полза, която носи/би донесло то? Сигурно има такива, да. Колко ли са?
Някой по-горе беше е засегнал тази тема, така че няма да се спирам повече.
Реформа трябва, определено. Но тя, мен ако питате, не касае само българското образование, а това в световен мащаб. Защото къде по-добра, къде по-лоша, сегашната система е направена така, че да се ограничава максимално развитието ни в една определена посока. Тази разпокъсаност в образованието не е случайна. Междупредметната връзка е важна за развитието на критическото мислене, а тя е нещо, на което рядко се обръща внимание в училище.
Обществтото е такова навсякъде, че трябва да учиш икономика, право или ИТ, за да бъдеш някаква част от обществения елит (бих сложила последния израз в кавички) и същевременно достатъчно ефективно, за да осигурява и общи работници. Нали някой трябва да върши черната работа?
Става дума за обществен строй. А сериозна образователна реформа означава разрушаването му.
И какво се случва в крайна сметка? Образователната система бълва през последните 20 години само чиновници и прости работници. smile.gif

Да обобщя: проблемът е доооста по-сериозен и глобален, отколкото на пръв поглед изглежда.
Svetyl
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3601211

Четете и коментарите отдолу. Нагледно показват защо няма да има скоро промяна в образованието.
VENOM
За всички дами, които се интересуват от мода и моден кастинг на дамска мода и конфекция с цел реклама нека пишат на лична. До колкото разбрах заплащането е добро, тоест искам да кажа на ниво.
File099
Цитат(traektoriq @ Aug 31 2007, 02:04 PM) *
Ще си позволя да сложа една тема за младото поколение, което доста сериозно участва в този форум.

Незнам какви са факторите в момента всички младежи 12-18 години да са толкова безкрайно неграмотни. Не мога да си обясня как може за 16 години да са прочели 2 книги една от които да е "Лукчо" втората да е "Тримата мускетари" и даже да не са я дочели. Да се държат , като идиоти да пият и пушат повече от родителите си, а сигурно и секс да правят повече от тях. Кумири да са им разни там загубени фолк певачици.

Обеснете ми какво мога да очаквам от подобно поколение?

Едит- извинявам се ако вече има такава тема (трийте наволя)

Оооо, по времето на комунизма не само, че имаше много стабилно образование, ами и ни биеха в училище за правописни грешки. А един път си спомням, че хванаха един боянец с цигара в даскалото и веднага му намалиха поведението. След 10ти ноември постепенно образованието западна като през 1997ма когато завърших 12ти клас вече определено в училище нищо не се учеше. После как трябваше да компенсирам това за да влезна в университета не ми се говори!!


А вие какво какво трябва да очаквате от такова поколение? Ами те вече станаха роби... Не че аз не съм станал роб, но тяхното ще е много по-страшно.
Daddy`s Girl
Видео учител
Не знаех, че има такъв сайт. ;dd Идеята е много добра.
Kommissar
Образователната система се приспособява към средното ниво на използващите я. Тя ще продължи да запада докато за учениците отварянето на книга (или дори интернет страница със смислено съдържание) е непосилен труд. А докато нивото на образованието спада и нивото на учениците ще спада. И какво става по този начин?
п.п. Не сме сами в тази хубава система. И на запад не е много различно.
pa®tci
Цитат
Твърдо: през ноември ваканция, потвърди за "24 часа" министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов. Основното образование вече завършва в 7-и клас, от 8-и започва гимназиалната степен, която е двуетапна.

След 10-и клас даваме възможност за по-голямо профилиране. До 4-и клас няма да има оценки, изразени в числа. Децата няма да повтарят затова, че са зле по аритметика например.

Добре, ясно е, че са малоумни, ама защо трябва всеки път да ни го напомнят? За чий чеп НОЕМВРИ? Пуснете им на децата по Коледа и Нова година по-дълга ваканция, не на средата на нищото. Така нито улесняват родителите, нито нищо. Дейба и малоумните олигофрени.
scienza
Цитат(pa®tci @ Feb 23 2011, 11:38 AM) *
Цитат
Твърдо: през ноември ваканция, потвърди за "24 часа" министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов. Основното образование вече завършва в 7-и клас, от 8-и започва гимназиалната степен, която е двуетапна.

След 10-и клас даваме възможност за по-голямо профилиране. До 4-и клас няма да има оценки, изразени в числа. Децата няма да повтарят затова, че са зле по аритметика например.

Добре, ясно е, че са малоумни, ама защо трябва всеки път да ни го напомнят? За чий чеп НОЕМВРИ? Пуснете им на децата по Коледа и Нова година по-дълга ваканция, не на средата на нищото. Така нито улесняват родителите, нито нищо. Дейба и малоумните олигофрени.

Абсолютно... Това.. истина ли е? От догодина ще ни пускат и ноември? Аз чух, че щяло да се почва на 1 септември. Предпочитам ваканция лятото, когато мога да оползотворя топлите дни, и зимата покрай празниците, отколкото ноември, когато нито има празник, нито времето предразполага разходка. Добре че ще ми е последна година.
А колкото до качеството на образованието... Ще се повторя с много от вас сигурно, но си е така, не струва. Не ми харесва това, че през целия престой там, учиш всичко. Извинете, но само за да не ми се развали дипломата, трябва да седна и да се напъна да разбера физиката, въпреки, че занапред няма да ми трябва. По този начин не мога да обърна внимание на по-нужни неща като български и литература, математика и предметите, с които ще кандидатсвам. Много по-нормално би било след опредлен клас да се учат български, два езика там някакви, математика и предмети, които сам решаваш. До колкото разбирам по новата разпоредба май ще е така. Нас ни оттърваха, ама ние така или иначе масово ще избягаме, нека поне да запазят бъдещите ученици в България.
Друго, което никак не ми се нрави, са часовете по физическо. Не че съм мързеливка и не ми се игае, за да не си счупя маникюра - абсурд. Но ако имаше условия, с удовлствие бих. Не ми се струва за нормално да имам 3ти час по физическо, да се изпотя като кон и после да продължа да карам часове. Ако материалната база разполагаше с бани и ако междучасията не бяха по 10 минутки, съвсем спокойно можем да си взимаме бърз душ и да сменим дрехите. И без това ни задължават да си носим екипи. Кел файда като си сменяш дрехите, като пак си потен, като обличаш чистите.
Сега след като зачекнах темата за междучасията, някой би казал "ама така ще седите двойно повече в училище". Ето още един недостатък. Поради недостатъчно стаи се налага много училища да са на две смени. Какво се случва, някои ученици трябва да стават по първи петли, за да идат навреме в училище. Доказано е, че човек се събужда най-трудно между 6:30 и 7:30, а на нас ни се налага именно тогава да ставаме. Втора смяна пък се прибираме по нощите, а времето реално не ни стига. Трябва да изберем кое ни е приоритет - да се наспим като хората поне до 8:30 или да станем като за първа смяна, за да имаме същото време, с което разполагаме следобед, когато сме първа смяна. Съвсем по-нормално ми се струва да почваме учлище в 8:30 и да свършваме към 14:30 - 15:00 . Ще сме се наспали и пак ще имаме време следобед да си починем, да се подготвим, да отидем на някаво извънкласно занимание или да разтоварим с приятели.
Svetyl
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3995291

Хммм, какво мислите за тези промени?
skrotuma
През кура ми е. И без това от висшето смисъл няма.
Kasiel
Оффф.

Толкова няма какво друго да оправят, та ще променят системата за оценяване.

По дяволите.

Затворете я тази тема. Мразя я . dry.gif
Thrashard
Цитат(skrotuma @ Jul 28 2011, 10:18 PM) *
През кура ми е. И без това от висшето смисъл няма.

Със сигурност.
pa®tci
Цитат
Как държавата ни взема децата
Николай Дренчев, член на УС на Национална мрежа на родителите
27.11.2012

Днешната българска държава отнема на семейството правото да възпитава и образова децата си - чрез 3 закона
Държавата ликвидира същността на семейството, като му отнема правото да възпитава и образова децата си. Превръща го суровинен придатък, осигуряващ й биологичен материал, т.е. - деца. Това става чрез три закона: закона за образованието, закона за възпитанието (за детето) и за детското правосъдие.

Мисля си, че ние, българите, извадихме късмет с "прехода" - когато другите държави въвеждаха подобни законодателни безумия, нашите политици воюваха за разграбването и разпродаването на държавното имущество.

Това ни осигури време, за да се проявят резултатите от (анти)детското законодателство в "напредналите" страни. Ако сега, виждайки техния горчивият опит, допуснем това да се случи у нас - няма да имаме право да обвиняваме за нещастията си нито турският султан, нито съветската армия - ще сме си виновни само ние.

Трите закона, които за краткост ще наричам "за образование", "за възпитание" и "за детско правосъдие" се сглобяват един с друг и истинската им същност и резултатите от въвеждането им проличават едва след влизане в сила и на третия закон. По-рано тази година беше направен опит да прокара първия закон - за възпитанието, т.нар. "закон за детето".

Законът породи яростна буря от негодувание: противопоставяше деца на родители, а за арбитър помежду им позволяваше да се самоназначават чиновниците от СС (социалните служби) - хора без образование, собствени деца или смислен житейски опит, които получаваха безгранична и безконтролна власт да бъдат обвинители, свидетели на собственото си обвинение и експертни.

Под претекст за борба с жестокото отношение към децата, всяко прегрешение се наказва с висшата форма на жестокост към детето - раздялата със своето семейство. За да се задействат СС, според закона не се изискваха никакви обективни доказателства за насилие над дете: разрешаваше се след анонимен донос, посред нощ, без никакво разследване, да се изведат децата от което и да е семейство. Естествено, подобни действия нанасят на децата (а и на родителите) травми за цял живот.

Пред надигащата се вълна от протести (в година преди избори стават и чудеса) правителството отложи (засега) приемането на този закон.

Но дори и да бяха приели първия закон, той не би заработил преди приемането на ЮЮ (Ювеналната юстиция (Juvenile Justice) - закона за детското правосъдие. Докато родителите имат право на справедлив процес, право на обжалване на действията на СС (социалните служби) и достъп до независими свидетелства и експертизи, огромната част от отнеманията на деца биха завършвали с благополучното им завръщане при семейството.

С въвеждането на ЮЮ, под предлог за "специално", "детско", различно от масовото правосъдие, се отнема правото на родителя да води справедлив процес срещу произвола на служителите на СС. Едва тогава индустрията по отнемане на деца може да заработи на пълни обороти.

Но тези дни обществото ни ще бъде атакувано със също тъй страшния "закон за предучилищното и училищното образование". Вероятно се питате: какво против би имал един родител против образованието? А аз ще ви питам: какво общо имат училището и образованието?

Моля, не бъркайте възрожденското училище със сегашното. Когато нашите възрожденци са създавали училището, децата са се изграждали много в семейството и малко в училището. Училището е надстроявало, дозапълвало, оформяло и шлифовало изграденото в семейството.

Учителите са имали свободата да избират методите, темпото и поредността на преподаване съобразно учениците си. Учителите са били най-уважаваните хора, силни и пламенни личности, учители са били и Левски, и Ботев.

Ако се приеме закона за образованието, с който предстои да приемат в навечерието на нова година, (колко удобно - крайно неподходящо време за протести) социалните инженери от това правителство ще могат да се поздравят: България ще се сдобие със закон, на който Хитлер и Сталин могат да завиждат.

Дори фашистите и комунистите оставяха децата в най-крехката им възраст - до 7 години в ръцете на родителите им. Но такава милост на нашите деца им е отказана. Съгласно закона, децата ще се въдворяват в учреждения на 4, а за родените след септември - на 3 годинки. (Прецедент в Европа!)

Какво точно ще правят в тези учреждения, какви познания и умения трябва да постигнат, възможно ли е това да се прави в друга среда - не се упоменава. Законът не указва минимални резултати и пътища за постигането им - той урежда целодневното похарчване на времето на децата. Законът за образованието в частта му за предучилищно образование ликвидира възможностите на семейството да участва в изграждането на детето като личност.

При такава идеология, стояща зад закона, няма шанс училищното образование да е по-добре уредено. Ликвидирани са всички форми на образование, освен държавната. Частните училища, дори и да имат сапун и топла вода в тоалетните, но също са длъжни да се придържат към държавноодобрената програма за преподаване. Предстои домашното образование да бъде обявено вън от закона. (Не е прецедент в Европа - в Германия Хитлер също го е отменил!)

Какво толкова лошо има в държавното училище? Не, не е проблемът в училището, а в закостенялата тоталитарна идеология, изповядвана от управляващите ни законодатели. Вероятно трябва да им напомним, че хората са различни и децата са различни. Не само децата с различен генетичен потенциал, отглеждани в различна среда, но и децата в едно семейство са различни. Всяко се ражда със своя темперамент, характер и заложби. Те се развиват с различни темпове, ту бързо, ту бавно. Идеята за всички, толкова различни деца, да има една единствена програма за обучение е безумна.
Държавната програма може да бъде подложена на унищожителна критика. Критика заслужават методите на преподаване (с фаворитизиране на вербално-лингвистичният), разпокъсаността на материала и темповете на поднасянето му, възрастовата сегрегация, липсата на лично време и лично пространство, липсата на време за общуване между съучениците. Но критиката ни е насочена не към учебната програма, а към законодателя, който не допуска съществуването на друг модел на образование. Така ние, като общество, губим отправна точка за сравнение, нямаме възможност за избор, нямаме възможност да си формираме мнение, не знаем кой метод при какъв случай е добър, дали сме на прав път, или напротив - развиваме порочни практики и неадекватна грижа за децата.

Критика заслужава и финансирането на процеса: някакъв субект (държавата) с пари, придобити без съгласие (данъци) предоставя услуги (образователни) на цени под пазарните (дъмпинг). Ако се финансираха не училища (сгради), а резултати, постигнати в процеса на обучение, ако всички ученици получаваха финансиране на държавата - в равна степен или според резултатите, то цените на частните училища нямаше да са толкова далеч от портфейла на българския родител.

Щяха да се развият множество независими образователни институции, които да предлагат различни услуги срещу минимално доплащане, дори, поне теоретично, би било възможно съществуването на частно училище само с държавната дотация. Кому не би било изгодно това?

В цяла Европа частното и домашното образование са по-добре уредени, отколкото ще бъдат в България, след приемането на най-модерния закон. Вместо новости, ентусиазъм, разнообразие, възможности, от него ще лъхат деспотичност, закостенялост, тоталитарност. Проблемът, пред който сме изправени, е много страшен и не се състои в това, че децата ни няма да наизустят пълният максимум от енциклопедични факти, с които в училище ще им пълнят главите по вербално-лингвистичната метода.

Страшното е, че законодателите ни, погазвайки брутално всички демократични принципи, които прокламират, си присвояват целодневно от най-ранна възраст времето на децата ни, лишавайки ги от възможност да общуват истински, да натрупат собствен опит, да се развият, да пораснат. Защо те правят това? Не съм сигурен, вероятно - защото мислят, че най-добрият електорат са безмозъчните гледачи на телевизия. Но каквото и да мислят - това, което са намислили, не ми харесва!

За тая простотия чух за първи път или края на миналата седмица. Някой да ми обясни защо да искам да имам дете в такава "държава"?
Svetyl
Много интересно, на нас пък като ни преподаваха педагогика и методика, ни казваха, че точно вербално-лингвистичния метод най-малко трябва да го ползваме. Иначе аз тръгнах на детска градина като бях на 4. И макар да беше доста тягостно на моменти, смятам, че като цяло ми помогна.
pa®tci
Не става въпрос на колко тръгваш - става въпрос за задължението да ходиш. И къде да ходиш.
Rabe
http://news.ibox.bg/news/id_714964844

Чухте ли за тази невероятна простотия, която са измислили тия от МОНМ?
Scanspeak
Какъвто народът, такова и правителството. А каквото е правителството, такава е държавата. Не ме учудва изобщо абсурдно решение за допълнително "олекотяване".
Това, което липсва най-много в днешно време е дисциплина. Това е основно задължение на възпитанието, давано от родителите. И понеже забелязах, че някои хора казват "Кой ще ме спре като..." - възпитанието е процеса на изграждане на ценностна система, всеки има различен подход. Ако родителят успее да я изгради правилно - сам ще се спреш.
А образованието ни е мъртво отдавна. Причината е твърде комплексна за да смятам, че мога да знам същността на проблема, но съвкупността от фактори като слаба педагогическа подготовка и бедна лична култура при учителите, регулаторен провал ( държавната роля в образованието ), корупция в университетите, обсебване на позициите там от старчета, които още си мислят, че сме в 80-те, най-вече - липсата на реализация след това ( никакви мрежи от контакти на университетите с работодатели ).
Освен това чуждестранното образование вече е по-достъпно и доста студенти се ориентират натам.
Mor Galad
Образованието в университети е нещо, което зависи колкото от преподавателите толкова и от студентите. Там не работиш вече с деца и личната мотивация е основен фактор за това какво ще стои зад получената диплома.

Най-сериозният проблем според мен е това, което се случва докато се стигне до университет. За да им е по-лесно и приятно на дечицата, материалът се орязва и вземането на средно образование се превръща в нещо, за което не е нужно да се полагат особени усилия. Бях потресен, когато помагах по математика на братовчед ми, който учи в елитна езикова гимназия, и разбрах, че учителката им е дала табличка с всички квадрати от едно до сто. 1х1, 2х2 ... 100х100. Тази таблица е позволена да се използва на контролни и дори на класните им, за да не се налага да "губят време" да си смятат квадратите или да разлагат подкоренната величина, за да коренуват. Това ако не предразполага към мързел, не знам кое. И после се оплакваме, че тези хора нямат мотивация да учат и след това стават посредствени студенти, който просто си вземат дипломата и ядат от парите на мама и тате.

Елементарен психологически принцип е, че когато задачата не е достатъчно трудна (или пък ако е твърде трудна, но това не мисля че е проблем в БГ гимназиите), не може да се постигне его идентификация с нея и вниманието и усилията се насочват към нещо, което отговаря на личните критерий на човека. Когато всички задължения на подрастващите започнат да носят тези характеристики е напълно логично те да свикнат да ги избягват. На английски терминът се нарича procrastination. Като писах магистърската си теза за него, не намерих адекватен превод, затова аз го наричам описателно склонност към ненужно отлагане на задълженията.
pa®tci
Цитат
Днес ще бъде прекратен договорът на учителката от столичното 130-о училище, която вчера отиде на работа в нетрезво състояние, съобщи Ваня Кастрева, началник на Софийския инспекторат по образование, за Нова телевизия.

Снощи Софийският районен съд прецени, че извършеното от Илияна Иванова не е дребно хулиганство и предаде случая за разследване на прокуратурата. В понеделник преподавателката по немски и руски език бе откарана в Пето РУП, където бе установено, че е с над 2 промила алкохол в кръвта. Сигнал за действията на учителката е подала директорката на училището, след като пияната преподавателка се смеела, танцувала и пеела в час. В репортаж на Нова телевизия днес директорката разказа, че учителката е била неадекватна, обяснила, че състоянието й се дължи на вирус. При разговора с директорката се опитала да стане от стола, но не успяла да се задържи на краката си.

Прецених, че състоянието й е тежко и извиках линейка, разказа директорката. След пристигането на полицаите, пияната учителка започнала да буйства срещу представителите на реда, да ги обижда и ругае.

Учител от 130-о предположи, че неадекватното състояние на колежката му се дължи на лична драма, тя имала три деца, които отглеждала сама и споделяла за финансови проблеми.

Децата и ние сме доволни от нейната работа до това, което се случи вчера, каза директорката. Учителката работела в 130-о училище от началото на тази учебна година. Съвестно си изпълняваше задълженията, поемаше допълнително отговорности, каза директорката. Тя каза още, че не знае нищо за проблеми на учителката, знаела само, че отглежда сама трите си деца, които били ученици между четвърти и осми клас. След това, което се случи съм притеснена за авторитета на българския учител, това не е профилът на българския учител, това е прецедент, вероятно съчетан с лична драма, но нека всички знаят, че това не е българският учител, коментира Ваня Кастрева.

И нека всички знаят, че това е българският "управленец" - без значение дали директор на училище или премиер на страната - неадекватен и некомпетентен натегач, неспособен да разрешава проблемите в същината им.
pa®tci
Вчера някъде докато си щраках по каналите чух, че учениците от училището били започнали да събират парички за учителката си, за да може да изкара щастливо Коледните и Новогодишни празници. Сърцето ми се сви, честно.
Svetyl
Не оправдавам тази учителка. Обаче направиха грешка, че я уволниха. Причините са най-малко три. Първата - ясна, има три деца, колкото и да е, не е добре точно около Коледа да се правят такива неща. Втората - уронва се престижа на професията - ако уволняват учители за ЕДНА пиянска изцепка, защо не изключват учениците, които влизат почти всеки час пияни? Има такива.
Третата причина, според мен, е най-важна. Уволняването на тази учителка показва, че няма гъвкави механизми в самото училище за санкции. Да я бяха глобили, да я бяха смъмрили. Не знам кое е по-добре, да те уволнят и да продължиш якото пиене или да те оставят на работа и всеки ден да срещаш неодобрителните погледи на колегите си. Особено на по-възрастните. Това кардинално решение не помага нито на учителката, нито на учениците. Понеже може пък тя да е добър специалист, това не го знам. Много по-освестяващ ефект би имало тя да се извини на всички ученици, на които преподава. Да я задължат да го направи. Казвам го от опит, не е за всеки да застане пред около 25 човека на възраст 13-16 години и да покаже слабост. Все някой ще се намери да те подкачи, да зададе гаден въпрос. Та, това беше по-добрия вариант, според мен. Да й оставят работата, но да (и тука ще използвам малко соц лексика) "й намалят поведението". И от нея да зависи да си върне авторитата, което в наши дни е по-лесно, отколкото да си върнеш учителска работа.
Volt Thrower
Цитат(Rabe @ Dec 1 2012, 08:08 PM) *
http://news.ibox.bg/news/id_714964844

Чухте ли за тази невероятна простотия, която са измислили тия от МОНМ?

В интерес на истината имам спомени от основното образование, че по музика и изобразително изкуство учехме само история на музиката и изобразителното изкуство. Там шарехме някакви картинки по изобразително и това беше... никога не са ни показвали дори как да свирим на някой инструмент или някакви техники на рисуване. Ако са ни учели да четем ноти ще да е било преди 4ти клас. Това какво трябва да е, някаква много забавна ебавка ли? Ха-ха?

А висшето не знам как да го опиша. Нещо ми се струва не наред. Така или иначе в момента нямам какво друго да правя и ще се опитам да го изкарам. Пък ако ме изключат - през кура ми е вече.

Това пък за даскалицата чак да я уволнят. Тия кво, не се ли водят педагози и специалисти? Нали за да се стигне до такова състояние има някаква причина. Вместо да се опитат да помогнат на жената те я уволняват. Нали, точно така се решава проблема.
Rabe
Цитат(Volt Thrower @ Dec 13 2012, 10:04 PM) *
В интерес на истината имам спомени от основното образование, че по музика и изобразително изкуство учехме само история на музиката и изобразителното изкуство. Там шарехме някакви картинки по изобразително и това беше... никога не са ни показвали дори как да свирим на някой инструмент или някакви техники на рисуване. Ако са ни учели да четем ноти ще да е било преди 4ти клас. Това какво трябва да е, някаква много забавна ебавка ли? Ха-ха?

Чак пък до учене на музикален инструмент няма как да се стигне, защото е много трудно, а и трябва талант. Аз съм против махането на термините "диез", "бемол" и "бекар", защото това е все едно да не знаеш първите три букви от азбуката. Все едно да не знаеш от обща култура правилата на футбола или волейбола. Друг е въпроса, че музиката и изобразителното изкуство се дискриминират като предмети докато физическото се води един от най - важните предмети и влияе на дипломата за средно образование повече отколкото другите два предмета. Няма спор, важен предмет е, защото е здравословен. Но музиката и изобразителното изкуство развиват мисълта, дисциплината и въображението, които също са важни. Според мен ФВС, И.И. и Музика трябва да са на еднакви нива, а не както сега - спортистите се мислят за господарите на света и ако не си добър спортист едва ли не за нищо не ставаш. Пълни грубияни и идиоти са. Затова ФВС ми е най - противния предмет в училище и няма как да го заобичам.

П.П. Малко излязох от темата.
Volt Thrower
Ами човек, за тия 8 години в които съм учил музика и изобразително изкуство нищо не съм научил. Само баластра малбет и исторически данни. Това не е музика и не е рисуване.
А за това, че музикалният инструмент е труден - ами не е, едно поне разни тарамбуки и хармоники да ни бяха показали. А то кво... само 2-3 пъти си спомням, че докараха синтезатор и ни плашеха да не сме го пипали.

Не отричам, че са важни предмети. Просто сегашната им форма на преподаване е някаква гавра.

И ФВС-то също е някаква гаргара. Буквално ни насилваха да "ритаме футбол" на асфалта. Нищо друго - само футбол и то насила внедрен.
Добре, че се освободих в средното образование. Не, че причината за това е приятна, но както и да е.
t80
http://hadjigenov.com/?p=2802
pa®tci
Страхотна статия!
pa®tci
Цитат
Статистически годишник

През 2002 г. малкото джебелско село Припек влезе в новините с бунтовете срещу закриването на гимназията. Според първоначалното решение на общинарите 45-те гимназисти трябваше всеки ден да пътуват по 30 км - до Джебел и обратно, но хората от Припек не се съгласиха и дружно се противопоставиха на властите. И успяха.

Училището стана държавно и грижата за него пое Министерството на образованието и науката. 11 години по-късно протести срещу затваряне на учебни заведения няма или ако има, недоволните граждани не успяват да пробият до националния ефир.

Апатията на хората към проблема със закриването на училища е показателна за цялостното отношение към образователна система. За трансформацията в отношението към училището обаче съществена роля има и държавата с целенасочената си политика за т.нар. оптимизация на училищната мрежа, която стартира при правителството на тройната коалиция, но продължи с пълна скорост и при управлението на ГЕРБ, чиято основна философия в областта на образованието може да се определи като бюджетен геноцид.

За последните 12 години броят на закритите общообразователните училища е впечатляващ - 803 учебни заведения са останали пусти за периода от 2000/2001 до 2012/2013. В началото на новото хилядолетие училищата са били 2843, а през 2012 г. са работели 2040. Осезаемо е свиването на мрежата от начални училища - от 374 на 152, и на прогимназиите - от 23 на 10. През 2007 г. правителството приема специална национална програма и оптимизацията на училищната мрежа се превръща в държавна политика. Целта е да се осигури "възможност на всяко дете да получи съизмеримо по качество образование" и "повишаване на ефективността на публичните разходи за образование".

Програмата стартира с бюджет от близо 30 млн. лв., като през първата година са затворени 74 школа. Общините, в които се намират закритите училища, получават финансиране от държавата, за да осигурят автобуси, столово хранене и целодневно обучение за пътуващите ученици, както и да ремонтират средищните училища, които ще приемат новите си възпитаници. Истинският бум на т.нар. оптимизация идва година по-късно - през 2008 г., когато за преструктуриране на мрежата от учебни заведения са похарчени 67 млн. лв.

Статистиката от отчета за изпълнението на програмата е безмилостна - общият брой на закритите през 2008 г. училища, за които общините получиха финансиране, е 296, а броят на преобразуваните в по-ниска степен училища, за които е предоставено финансиране на общините, е 14. Според данните на НСИ през въпросната учебна година общообразователните училища са се "стопили" от 2471 на 2171.

В този исторически план настоящата година е скучна ще опустеят "само" 22 училища

Едно от тях се намира в община Черноочене. Село Бели вир не е много известно, макар че е създадено през 1650 г. и в него се намира една от най-старите джамии в България - построена през 1677 г. Населението е предимно мюсюлманско, но всички училища носят имената на български революционери или на класици на родната ни литература. От есента селото остава без училище - класните стаи на основното училище "Никола Й. Вапцаров" ще останат празни. През последните 4 г. училището е било със статут на средищно и в него са идвали ученици от селата Стражица, Възел, Свободино и Яворово, където школата вече са закрити.

Разчетите на училищното ръководство в село Бели вир за предстоящата учебна година никак не са розови - първолаците ще са петима, а учениците от II и III клас са общо 10 и трябва да учат в слята паралелка. Деца за IV клас изобщо липсват, а в прогимназиалния курс се събират общо две слети паралелки от по 10 и 12 ученици.

Според зам.-кмета на община Черноочене Селями Бейсим Мустафа, ако училището остане да съществува в този си вид, ще наруши "принципите на равен достъп до качествено образование и обучение и ще се задълбочи процесът на миграция към областния град". В предложението му до общинския съвет за закриването той изтъква и други проблеми - учителите няма да могат да покрият норматива, ще има трудности при изплащането на заплатите им, а ниският училищен бюджет ще влоши качеството на учебно-възпитателния процес. Така още 37 деца ще стават по тъмно и ще пътуват до съседното село, за да се изучат.

Над 300 ученици само в тази община от планински села и махали, чиито имена малцина са чували, пътуват всеки ден до училище. Селата Минзухар, Железник, Три могили, Водач, Ябълчене, Божурци, Даскалово, Габрово, Комунига, Драганово, Бостанци, Вождово, Патица, Бърза река, Ново селище, Черна нива, Дядовско, Каняк, Житница, Яворово и Петелово са само част от маршрута на автобуса, който събира учениците и ги вози до средищното училище. Най-много пътуват децата от село Яворово, които учат в Житница - всеки ден по 20 км на отиване и 20 на връщане. Това е представата на държавните чиновници за модерното образование през 21-ви век.

В разчетите на финансисти и просветници ефективността на разходите надделява над опасностите от ежедневното пътуване

на малките ученици, особено през зимните месеци. Трудната достъпност на някои населени места в област Кърджали беше един от основните аргументи, с които депутатите от ДПС се обявиха против идеята на ГЕРБ за задължителна забавачка за 4-годишните. Но, разбира се, авторите на закона едва ли благоволяват да си представят как се пътува всеки ден през преспите, особено ако си на 4 години.

Освен липсата на деца общините се сблъскват и с друг проблем - окаяното състояние на материалната база. "Сградите са построени през 70-те и 80-те години на миналия век и се нуждаят от ремонтиране. Наложителни са спешни строително-ремонтни работи по покривните конструкции, топлоизолация, ремонт на ученическите столове, санитарните възли и се налага вътрешно и фасадно боядисване", обясняват от община Ардино защо се закрива началното училище "Христо Ботев" в общинския център.
Възпитаниците му са 21 и от 15 септември ще учат в средно общообразователно училище "Васил Левски" в Ардино. Очаква се там да се обучават 401 ученици от I до XII клас. Сградата на закритото училище ще се стопанисва от общината, а училищният инвентар ще бъде прехвърлен към средищното училище. Според кмета Ресми Мурад мярката ще доведе до повишаване ефективността на разходите за образование.

Големите общини също срещат проблеми с умелото управление на собствеността. Може да звучи абсурдно, но закриването и преобразуването на училища не подминава и София. През февруари тази година след двегодишно обсъждане на различни варианти бе затворено едно от най-старите софийски школа - 13-о основно училище.

През 1878 г. видният български възрожденец Никола Беловеждов заедно с жителите на квартал "Драс махала" се заемат да превърнат една стара порутена къща в школо. Година по-късно новото начално училище отваря врати за първите си възпитаници и приема името на първоучителите Кирил и Методий. През 1889 г. учебното заведение се мести в нова сграда и в следващите няколко десетилетия се превръща в едно от най-големите културно-просветни огнища на столицата.

Бивши възпитаници на 13-о училище от времето на соца с възторг и умиление си спомнят за просторните класни стаи с високи прозорци и широките стълбища с красиви дървени перила. Днес - повече от век след създаването, сградата на училището зее пуста и безстопанствена, а опитите в него да се премести Класическата гимназия поне за момента остават без успех.

В друга част на София - "Дървеница", друго популярно по времето на соца училище изживява своята криза

Известното преди години 8-о средно общообразователно училище "Васил Левски" от 15 септември ще бъде преобразувано в основно - с паралелки до VIII клас, отново заради липсата на ученици. През последната учебна година в него се обучават 291 деца, а учителите са по-малко от 16. За да се оптимизират разходите по издръжката, част от сградата е дадена под наем на частно училище. От Столична община посочват, че промяната ще има положителен ефект - учениците ще учат само в една смяна и ще има добри възможности за организация на целодневно обучение.

Въпреки дългия списък на закритите през последните 7 години училища липсва експертен анализ за ефектите от въвеждането на мярката. Удивително е, че въпреки стотиците милиони, потънали за оптимизирането на мрежата, и до ден-днешен не е ясно удачно ли са похарчени парите на данъкоплатците, колко от учениците, които трябва да пътуват, отпадат от училище, получават ли тези деца качествено образование и струва ли си цената.

Годишните отчети за изпълнението на програмата, които министерството е длъжно да публикува, представляват механично изброяване на броя на закритите училища и постигнати цели. Единствено в отчета за 2012 г. е направен опит да се откроят проблеми при реализацията на програмата, но пък липсват данни за финансовото изпълнение на мярката - не става ясно достатъчен ли е бил предвиденият бюджет и има ли необходимост от продължаване на програмата.

Отвъд скучните финансови разчети със закриването на едно училище си отива и историята му. Стотици летописи на малки селски школа в планинските пазви ще изтлеят забравени за поколенията. Днешните деца така и няма да разберат, че селското школо е построено с даренията на най-личните хора, че даскалите, които навремето са учели и млади, и стари на четмо и писмо, са пращани да учат в Европа със събраните от всички селяни средства, че школото е съхранило българския дух и родолюбие.

Днес, 135 години след Освобождението, образованието вече не е всенародно дело за просвещение и възпитание на малките умове, а статистически годишник, в който са изброени колко процента от училищата са с до 250 ученици, колко са с до 1000 и колко са с над 1000 ученици, с колко ще се намалят разходите по издръжката след закриването или сливането на n-тото училище и на колко ученици ще се осигури "възможност на всяко дете да получи съизмеримо по качество образование". Но наистина ли това е качественото образование?


И още:
Цитат
Обикновен садизъм

Идеята за целодневно обучение, която, надявахме се, е отпаднала с неприемането на закона за училищното образование, се оказа само временно стопирана.

В предишния й вид концепцията предвиждаше целодневно обучение до 7-и клас. Както разбираме от изявлението на просветния министър Анелия Клисарова, вече е ъпгрейдната - целодневно обучение до 8-и клас.

И това ако не е садизъм спрямо децата! Дали не е била предложена от хора, които никога не са отглеждали деца? Или най-вероятно изобщо не ги интересува какво става с тях?

Само идиот би предложил децата да бъдат заставяни да прекарват по 8-9 часа сред стените на едно българско училище. Перспективата едно малко човече да престои на място като държавно/общинско училище, прегърбено над подобие на чин, където единственият уют често са няколко саксии с цветя, в повечето случаи изглежда вехто, тоалетните са с клекала и врати, които почти не се затварят, на много места зимата е студено...

Компютри има тук-там - и то за горните класове, мултимедийните продукти са фантастика, физкултурните салони - окаяни, не достигат географски карти и пособия за часовете във време, когато на Запад децата учат не като бабите и дядовците си.

Това някакво закаляване на характера ли е? Защото е съвършено демотивиращо и в състояние да убие всякакво желание за знание. Също като списъците със задължителната литература за четене.

Защо малките деца да бъдат въдворявани дълги часове на такова място, със същите учители, които да ги надзирават как си подготвят уроците? Сякаш резултатите на всички тестове като PISA и външното оценяване не са достатъчни, за да проумеят онези, (на които дължим всички лоши - и някои добри - решения), че проблемът на качественото образование не са... още няколко часа в училище.

С ужас - и чувство на вина - си спомням времето, когато се налагаше синът ми да ходи на занималня, за да изчаква сестра си, която учеше следобед и да се приберат вкъщи. Привечер виждах едно уморено дете, гладно - заради лошата храна в стола, с вид на сварен зеленчук. Имаше и период, в който по-големите момчета редовно обираха парите за закуска на дребните - и ако сестра му не беше успяла да се намеси, оставаше и без закуска.

В годините на моето начално образование занималните бяха само за изоставащите ученици, а аз с огромно удоволствие се прибирах след училище вкъщи, където ме чакаше обядът, приготвен от предната вечер - или рано сутринта - от майка ми, стаята ми и спокойствието на домашния уют.

Със сигурност някои родители ще се почувстват облекчени - така няма да се налага да търсят кой да прибира детето им от училище, да го води вкъщи, да има приготвена топла храна. Поне ще са спокойни, че домашните са написани. Но нима те са най-важното? А кога ще им остава време за игри, за общуване, за разходки...

И, моля, без тъпи доводи за социализирането - или за увеличаване на знанията, които чиновниците явно си представят за пореден път като наливане от една кофа в друга.

Всъщност, като в повечето случаи става въпрос за пари. По оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007-2013 има предвидени 180 милиона лева за "Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния ден". Ако влезе в сила, ще засегне децата от над 700 средищни училища.

Затова и никой не мисли дали по-дългият ПРЕСТОЙ в българско училище реално би подобрил качеството на образованието. Без да се подобри средата, да се измисли концепция - и хора, т.е. учители, които да я прилагат, това просто би било ... още една тухла в стената.

Също като обучението за 4-годишните, и целодневното обучение не трябва да е задължително. Нека родителите да изберат кое е най-подходящото за децата им. Освен ако не искат да са още едни тухли.

В каква "държава" живеем? brickwall.gif brickwall.gif brickwall.gif
moondance
Къде ще се обучават тия ученици целодневно? На покривите? Все пак, в повечето училища се учи на две смени...
demirpetrov
Образованието у нас е под всякаква критика и от ден на ден все по-лошо става. Аз съм свидетел как толкова мои приятели, които става нещо от тях, просто си вдигнаха чукалата и отидоха да учат в чужбина. За съжаление, до колкото ги познавам, повечето няма и да се върнат. За още по-голямо съжаление това се превръща в тенденция, която не виждам как държавата може, а и иска да спре. Сещам се за един пример дъщерята на Цветан Василев , която е завършила някакви престижни университети в Европа и Щатите, но все пак е избрала да се върне в България и да се развива като професионалист. Държавата нека да мисли в посока на масово връщане на млади хора у нас, защото иначе - след 50 години никой няма да остане тук - виждате колко е зле положението.
Possessed
Ами то положението кога е било по различно от "зле". Прост народ слаба държава , образованието е нула няма какво да е. thumbdown.gif
Това е "lo-fi" версия на нашия форум. За да видите пълната версия, моля натиснете тук.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.